16-1546 LIVING CORAL
A szín egy pillanatfelvétel a globális kultúráról, ami kifejezi a kollektív lelkiállapotunkat, tehát túlmutat már a divaton, és a ’trendiségen”– fejtette ki 2018-ban, Laurie Pressman, a Pantone Color Institute alelnöke.
“Élénk és életigenlő narancs egy kis arany felhanggal” – így jellemzi a Pantone 2019 színét. A Living Coral a természetben is megtalálható szín, és mint ilyen ismerős és energetizáló. A tónussal a tengerek mélyén találkozhatunk, így Leatrice Eiseman, – a cég ügyvezető igazgatója – nehezen megfoghatónak, ugyanakkor hipnotizáló erővel bírónak jellemezte, amely egy egyszerre hat a szemre és elmére. Továbbá kifejtette, hogy a digitális technológia beágyazódik a mindennapokba, egyre többen szigetelődnek el, amellyel párhuzamosan fokozottan vágyunk olyan autentikus élményeket keresünk amelyek pozitív érzelmeket váltanak ki belőlünk. A Living Coral szín a modern élet fúzióját képviseli, amely optimista, közvetlen és könnyed: Leatrice Eiseman a kapcsolódás tónusának is nevezte. Living Coral szín a modern élet fúzióját képviseli, amely üdvözli és bátorítja az üdítő kikapcsolódást.
A szakemberek indoklása szerint a felgyorsult világunkban, ahol mindent behálóz a technika, a virtuális valóság, minden eddiginél nagyobb szükség van a melegségre, a meghittségre. Szerintük ez a puha, kissé pasztelles korallszín pont ezt az érzést sugározza, és közben energikus, optimista látványt kelt.
De mi is az a PANTONE?
Több mint 10 millió tervező és gyártó világszerte támaszkodik a PANTONE termékeire és szolgáltatásaira, amik segítenek meghatározni számukra a színeket, az inspirálódástól kezdve a megvalósítás pillanatáig. A PANTONE egy amerikai cég, székhelye pedig New Jersey. A vállalatot leginkább a PANTONE Színegyeztető Rendszerről, vagyis a PANTONE Matching System (PMS) ismerik, ami lényegében egy szabadalmaztatott színtér, és elsősorban nyomtatásra használják a különböző iparágak. Emellett még színes festékeket, szöveteket, sőt, műanyagot is előállítanak. A PANTONE korábban kereskedelmi nyomtató cégként kezdte, mára már a világ egyik vezető vállalataként tartják számon.
A színegyeztető rendszer mögött rejlő ötlet az volt, hogy a tervezők be tudják tartani a színhűséget, függetlenül attól, hogy milyen berendezést használtak egy adott szín előállítása során. Szépen lassan ezt a rendszert átvették a grafikus tervezők és a nyomdák, így igazítva a színeket a különböző szabvány elvárásokhoz, anélkül, hogy egymással kellene azokról egyeztetniük. Mivel a PANTONE Színegyeztető Rendszer egy olyan színreprodukciós rendszer, ami egyedileg szabványozza a színeket, az előállítók a kiadott szabványra hivatkozva helytől függetlenül tudják azt használni.
A rendszer emellett rengeteg új, különleges szín előállítását teszi lehetővé, a fémestől kezdve egészen a foszforeszkálósig – amit csak el tudunk képzelni. A PANTONE Color Institute testreszabott színstandardokat, szín tanácsadást, trend előrejelzéseket is nyújt a piaci szereplőknek, beleértve az év PANTONE színét, a Fashion Runway színes trendjelentéseket, és a színpszichológiát is.
Az év PANTONE színe
A PANTONE minden év decemberében kihirdeti az év színét. A vállalat évente kétszer szervez olyan zártkörű megbeszéléseket, ahol a különböző nemzetek küldöttjei vitatják meg a színszabványokat. Hosszú órák és viták sorozata után kiválasztják a következő év színét, ami hűen képes tükrözni az adott év korszellemét. A PANTONE szerint ez az évente megválasztott szín jelképezi az emberi kultúra hozzáállását és érzéseit az adott időszakban.
Az év színe egy ügyes marketingfogás
A 2000-es években indult el ez a marketing fogás. Lényegében egy-egy árnyalatot kiemelnek, és egy évig többet foglalkoznak vele. Az év színét előszeretettel használják a divatiparban, vagy különböző kiadványokban.
Idén 20. alkalommal választotta ki a Pantone az év színét, amely bizonyosan hatással lesz a kreatív szektorban tevékenykedőkre.